سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع فرش ماشینی کاشان

فرش طرح افشان کاشان قالی کاشان خرید فرش افشان کاشان از کارخانه فرش کاشان

 

فرش های طرح افشان را می توان مشهور ترین و شناخته شده ترین طرح فرش ایرانی دانست. این طرح زیبا در سال های اخیر به محبوبیت بسیار بالایی دست یافته و با گذشت زمان نه تنها قدیمی نشده بلکه با استقبال بیش تری مواجه است. طرح افشان را از دیرینه ترین طرح های ایرانی است و انواع مختلفی از این طرح در یال های اخیر روانه بازار شده است. این طرح را باید برگرفته از طرح سنتی ترنج در قالی های دستباف ایرانی دانست. در طرح ترنج که در قالی های دستباف هنوز هم کاربرد بسیار زیادی دارد در میانه فرش نقشی به نام ترنج قرار می گیرد. در اطراف این نقش شاخ و برگ ها و نقوش مختلفی قرار گرفته و زمینه فرش را تزیین می کنند . در طرح افشان نیز ظاهر طرح مانند فرش طرح ترنج دستباف است. با این تفاوت که با گذشت زمان نقش ترنج در میانه فرش حذف شده است و تنها شاخ و برگ ها و گل های به هم پیوسته در طرح فرش به جای مانده است. در ادامه به بررسی ویژگی های طرح افشان کاشان خواهیم پرداخت.

طرح افشان کاشان و ویژگی های آن

طرح افشان همانگونه که در بالا گفته شد برگرفته از طرح ترنج است. در طرح های افشان کلاسیک نقش ترنج از میانه فرش حذف شده است. اما در طرح های افشان مدرن و جدید این نقش در کنار نقش های به روز دیگر مانند نقش های خشتی نیز استفاده شده است. طرح های افشان جدید ترکیبی از نقش های سنتی و مرسوم با نقش های خاص امروزی هستند. این طرح ها برای استفاده در دکوراسیون های مدرن امروزی طراحی شده اند. طرح افشان را در کل می توان ترکیبی از نقش های به هم پیوسته اسلیمی و ختایی دانست. این طرح برگرفته از نقوش گیاهی مانند شاخ و برگ های اسلیمی به هم پیوسته در کتار گل های فانتزی یا طبیعی می باشد.

طرح افشان ویژگی های بی نظیری دارد که سبب شده افراد زیادی به این فرش علاقه پیدا کنند. در این طرح با حذف ترنج از میانه فرش متن فرش یکنواخت و یکپارچه شده است. ظاهر طرح افشان به گونه ای است که به نظر طراح تمامی نقوش را بدون برداشتن قلم از کاغذ طراحی کرده است. تمامی نقوش در فرش طرح افشان به یکدیگر پیوسته هستند و هارمونی فوق العاده ای دارند. در فرش طرح افشان قرینگی مرسوم در فرش های سنتی ایرانی را شاهد نیستیم . در طرح های جدید مانند طرج افشان از نقش هایی استفاده می شود که برخلاف فرش های سنتی نظم و تکرار یکنواختی ندارند. این ویژگی سبب تمایز ظاهری فرش طرح افشان با سایر طرح ها شده است. فرش های طرح افشان معمولا نقوش پرتعداد و ظریفی دارند. به همین دلیل در فرش های ریز بافتی مانند فرش 1500 شانه تراکم 4500 یا فرش 1200 شانه تراکم 3600 بیش تر استفاده می شوند. فرش طرح افشان کاشان برای استفاده در هر دکوراسیونی مناسب است. فرش افشان جلوه ای بی نظیر از فرهنگ و هنر اصیل ایرانی بوده و اصالت خاصی به هر فضایی می بخشد. 

طرح های افشان برای استفاده در فضا های کوچک بسیار مناسب هستند. نبودن ترنج در این فرش و زمینه ای خلوت و یکنواخت در فرش های افشان سبب می شود فضای اطراف فرش بزرگ تر دیده شود. این ویژگی در فرش های افشان زمینه کرم کاشان نمود بیش تری خواهد داشت.

انواع فرش های افشان کاشان

با گذشت زمان طرح های افشان تغییرات زیادی پیدا کرده و انواع مدرنی از آن شکل گرفته است. شناخته شده ترین فرش های افشان سنتی و کلاسیک را می توان طرح های زیر دانست :

  • فرش طرح افشان اسلیمی کاشان که دارای شاخه هایی به هم پیوسته است که در سراسر زمینه فرش تکرار می شوند.
  • فرش طرح افشان شاه عباسی کاشان که دارای گل های شاه عباسی مشهور است.
  • فرش طرح افشان ترنج دار کاشان که دارای نقش های متفاوت  ترنج است.
  • فرش طرح افشان سلطنتی کاشان 
  • فرش طرح افشان ختایی کاشان
  • فرش طرح افشان بندی کاشان
  • فرش طرح افشان حیوانات کاشان

خرید انواع فرش طرح افشان کاشان از کارخانه

برای خرید بهترین و زیبا ترین فرش های افشان کاشان به سایت قالی کاشان مراجعه فرمایید. فروشگاه قالی کاشان انواعی از بهترین و جدید ترین فرش های افشان را با بهترین کیفیت ممکن به نمایش گذاشته است . در فروشگاه قالی کاشان انواع فرش های کلاسیک و مدرن ، فرش های وینتیج ، فرش های شنل ، فرش های فریز ، فرش های شگی ، قالیچه و گلیم و ... در ابعاد مختلفی مانند فرش 9 متری ، 4 متری ، 6 متری ، 12 متری و ابعاد سفارشی قابل خرید است. یکی از ویژگی های قالی کاشان فروش مستقیم فرش به قیمت کارخانه است.