سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع فرش ماشینی کاشان

 

گلیم یک از قدیمی ترین زیراندازهای بشر است که در گذشته بوسیله پشم گوسفندان وموی بز بافته میشده. گلیم در واقع فرش بدون پرز محسوب میشود که خاب خیلی کمی دارد.گلیم ها دارای نقوش مختلفی هستند که برگرفته از آداب و رسوم اقوام بافنده ی آن است. از آن جا که گلیم ها نیز بسیار مورد توجه خریداران فرش در داخل و خارج کشور هستند با تنوع زیادی بافته میشوند. امروزه انواع

گلیم ماشینی از نظر طرح فرش و رنگ آن بسیار تنوع دارد. ونظر عده ی زیادی از خریداران فرش را به سوی خود جلب کرده است .

از طرفی قیمت مناسب انواع فرش ماشینی نسبت به دستبافت را هم باید در نظر گرفت.

در این مقاله سعی داریم شما را با ویژگی های گلیم آشنا کنیم تا در صورتی که قصد خرید فرش گلیم را دارید بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

ویژگی های گلیم دستبافت

 این نوع گلیم ها درزمان های بسیار قدیم درجای جای جهان بافت می شده اند. بافت این نوع فرش در بین ایرانیان نیز از قدیم تاکنون رواج داشته است . انواع دستباف گلیم از پشم گوسفند و موی بز بافته می شوند و با رنگ های طبیعی و گاها امروزه با رنگ های مصنوعی نیز بافت میشوند.

انواع گلیم با طرح و نقش ها ی متوع و زیبا توسط اکثر اقوام ایرانی بافت می شود اما عمده بافت آن مربوط به عشایر و صحرا نشینان است.زیرا گلیم ها نسبت به انواع قالی سبک تر هستند و حمل و نقل آن آسانتر است. ایل نشینان قشقایی از لحاظ بافت گلیم های زیبا و باکیفیت بسیار معروف هستند.

انواع طرح در گلیم

انواع گلیم از نظر بافت به سه دسته : 1. ساده یا دورو 2. یک رو 3.گلیم های خاص مثل ورنی

نقش در گلیم ها معمولا به صورت اشکال هندسی مثل مربع و لوزی و گاها دارای اشکال حیوانات و طبیعت و ترمه و گل وبوته می باشد. این نقوش یا به صورت ذهنی و یا باتوجه به نقشه بافت میشوند.

گلیم ها از نظرنقشه دارای انواع زیادی هستند معروفترین آن ها عبارتند از: لری ، شاهسون، قشقایی، خمسه، زرندی، قشقایی، افشاری، ترکمن، سنه، هریس و بلوچی

ابعاد گلیم

گلیم ها بخاطر سبک ونوع بافتشان معمولا در ابعاد بزرگ بافته نمی شوند. انواع ماشینی آن دارای ابعاد 2 تا 6 متر و پادری و کناره یا فرش راهرویی بافته میشوند.

ویژگی های گلیم ماشینی

با افزایش طرفداران گلیم و گران بودن انواع دستبافت ، تولید وبافت این فرش به صورت ماشینی نیز رواج گرفته است. گلیم های ماشینی به خاطر تنوع در رنگ و طرح و قیمت مناسبشان خیلی زود جایگاه ویژه ای در بین مردم پیدا کردند.

گلیم های ماشینی از نخ های  پلی استر و بی سی اف بافته می شوند. نقشه های این نوع گلیم نیز یرگرفته از نقوش دستبافت و نقوش جدید و مدرن است. معمولا مرغوبترین گلیم ها 300شانه با تراکم 600 هستند.هرچه گلیم سنگین وزن تر باشد بهتر است.

مزایا و معایب گلیم ماشینی

از مزایای گلیم ماشینی می توان به قیمت مناسب آن، سبکی و آسانی شستشو و تنوع در نقشه و رنگ وعدم پرزدهی و ایجاد حساسیت اشاره نمود.

واز معایب آن میتوان گفت از آن جا که این فرش از الیاف پلی استر و بی سی اف بافته میشود در برابر شستشو و حرارت مقاومت چندانی ندارد. بنابراین برای مکان هایی که پاخور زیاد دارند مناسب نیستند.

گلیم در دکوراسیون

از آن جا که گلیم ها دارای نقوش سنتی و اصیل هستند بخصوص انواع دستبافت آن برای چیدمان های سنتی و کلاسیک مناسبند. از گلیم ها می توان برای آشپزخانه و اتاق خواب نیز استفاده نمود. همچنین می توان از آن ها برای پادری و ورودی ها و راهروهای منازل نیز استفاده کرد. البته در دکوراسیون های مدرن هم میتوان برای ایجاد تضاد از گلیم استفاده کرد. بخصوص گلیم های ماشینی امروزی که دارای طرح ونقش های متنوع و فانتزی هم می باشند.

 

خرید مستقیم فرش از کارخانه

فروشگاه اینترنتی قالی کاشان که یک فروشگاه معتبر در زمینه فرش می باشد، با تنوع بسیار انواع فرش ها به شما این اجازه را می دهد که فرش مناسب منزل خود را با ابعاد دلخواه و همچنین کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید. یکی از ویژگی های این فروشگاه ارسال رایگان محصولات به سراسر ایران می باشد